Waar gaat je vraag over?

Slimme vragen over 'Vraag van de week'

Ga je gasvrij wonen? Dan kun je de aansluit- en transportovereenkomst die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je kunt de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zorgt dan dat de gasmeter en de aansluitleiding verwijdert worden.

Als je de gasaansluiting nog niet meteen wil laten verwijderen, kun je er ook voor kiezen om de aansluiting af te laten sluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna kun je kiezen of je de gasaansluiting opnieuw laat aansluiten of het alsnog definitief laat verwijderen. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden die de netbeheerder in rekening brengt. Het verwijderen van de gasaansluiting is kosteloos. Het blijft wel belangrijk dat je actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Via het menu rechtsboven in de Vrijopnaam-app kun je het e-mailadres wijzigen. Klik op 'Mijn gegevens' en pas je e-mailadres, telefoonnummer of rekeningnummer aan.

Problemen met inloggen of wijzigen? Neem gerust contact met ons op via klantteam@vrijopnaam.nl of 085-3032652.

Het maandelijkse termijnbedrag is elke maand hetzelfde bedrag en komt voort uit de jaarlijkse kosten gedeeld door 12. Met het maandbudget wordt een inschatting gemaakt van de verbruikskosten waarbij rekening wordt gehouden met de seizoensinvloeden. Zo zal je maandbudget in december een hoger bedrag tonen dan in de zomermaanden.

Zit je vaak boven je maandbudget? Dan is het verstandig je termijnbedrag hierop aan te passen. Zo voorkom je een naheffing op je jaarnota.

De overheid ziet een deel van het energieverbruik als basisbehoefte. De energiebelasting wordt daarom verminderd met een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting per jaar, dat wordt verrekend via je energierekening. Per 1 januari 2021 is het bedrag, genaamd vermindering energiebelasting, € 558,56.

In het maandbudget hebben we dit verdeeld in een teruggave van € 46,55 per maand. Huishoudens met een relatief laag energieverbruik kunnen zodoende in bepaalde maanden geld terugkrijgen. Een negatief maandbudget betekent dus dat je in die maand geld terugkrijgt uitgaande van het verwachte energieverbruik.

Voor een financieel overzicht dien je over uitsluitend slimme meter(s) te beschikken.

Beschik je over een slimme meter en zie je toch geen verbruikscijfers in het financieel overzicht? Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

Je termijnbedrag is eenvoudig te wijzigen via de Vrijopnaam-app. Ga daarvoor naar Jaarcheck. Om een advies te geven over een nieuw termijnbedrag hebben we het verbruik van minimaal vier maanden nodig. Daarom is het mogelijk om vanaf vier maanden zelf je termijnbedrag te wijzigen via de app.

Je termijnbedrag wijzigen kan ook door een bericht te sturen naar klantteam@vrijopnaam.nl. Wil je liever iemand spreken voor advies? Je kan ons bereiken op 085-3032652 van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00.

Ja. Indien je het termijnbedrag aanpast, wordt het maandbudget ook aangepast. Betaal je meer per maand? Dan heb je ook meer budget per maand en andersom.

Via de Vrijopnaam-app heb je op uur-, dag-, maand- en jaarbasis inzicht in je stroom- en gasverbruik. Je ziet je sluipverbruik of wanneer je vergeten bent de verwarming uit te zetten. Werkelijk inzicht in je energieverbruik maakt je bewust wat je doet en hoe je kan besparen.

Kijk ook eens op de de website van Milieu Centraal voor nuttige bespaartips.

Stuur ons een e-mail met het nieuwe adres en de verhuisdatum. Wij willen het liefste twee weken voor je verhuisdatum weten per wanneer je stroom en eventueel gas nodig hebt in je nieuwe woning. Zo kunnen wij je verhuizing op tijd verwerken en een nieuw maandbedrag vaststellen. Wij zorgen er dan voor dat je je stroom geleverd krijgt op je nieuwe adres.

Gelukkig verhuist je Paneelopnaam gewoon met je mee. Let op: jouw nieuwe termijnbedrag kan afwijken van het bedrag dat je had. Dit komt omdat wij het termijnbedrag vaststellen op basis van het historische verbruik op je adres.

Wij werken met contracten die altijd maandelijks en boetevrij opzegbaar zijn. Je zit bij ons dus nooit ergens aan vast.

Als je de uitgaven doet voor je onderneming, mag je de betaalde btw hierover verrekenen op de btw-aangifte. Dat geldt dus ook bij de koop van Panelenopnaam. Je energiecontract moet dan wel zakelijk zijn afgesloten en daar stelt de belastingdienst wel enkele eisen aan. Neem contract op met de belastingdienst voor meer informatie. 

Je kunt je contract opzeggen door dit telefonisch of per e-mail aan ons door te geven onder vermelding van je naam en klantnummer. Wij zijn op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur bereikbaar op 085-3032652. Het e-mail adres is klantteam@vrijopnaam.nl.

Let op: je kunt altijd kosteloos opzeggen, maar houd wel rekening met de opzegtermijn van 30 dagen. En ga je verhuizen? Dan is het ook mogelijk om je energiecontract mee te nemen naar je nieuwe adres. 

Als klant heb je toegang tot de Vrijopnaam-app. Deze app is beschikbaar als webapp en daardoor altijd up-to-date. Typ in je browser vrijopnaam.app in en voer je gebruikersnaam en wachtwoord in. Het is handig om een snelkoppeling op het startscherm van je telefoon aan te maken.

Daluren gelden van 23.00 uur tot 7:00 uur, in het weekend en op feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg gelden daluren vanaf 21:00 uur tot 7:00 uur.

Voor het stroomverbruik tijdens deze uren betaal je het daltarief. Voor de overige uren (normaal uren) betaal je normaaltarief. Dal- en normaaltarief worden ook wel eens laag- en hoogtarieven of dal- en piektarieven genoemd. 

Heb je een bericht van ons ontvangen met bijlage en kun je het bestand niet openen? Dat kan meerdere oorzaken hebben. Bepaalde mailprogramma's en providers (zoals bijvoorbeeld Outlook), bewerken pdf-bestanden tot ".dat-bestanden". Je kan dit type document hernoemen naar pdf en op deze manier de inhoud lezen. Dit doe je door het bestand op te slaan op je computer. Vervolgens ga je naar het bestand en klik je met de rechtermuisknop op 'naam wijzigen'. Vervang hier ".dat" voor ".pdf".

Veel belangrijke documenten vind je bovendien altijd terug in de Vrijopnaam-app. Je vindt er bijvoorbeeld je contract en jaarnota.

Ja, dat is mogelijk. Meld je aan via deze link en geef de gewenste startdatum op. Je krijgt in het aanmeldproces automatisch de vraag of je akkoord gaat met een startdatum op korte termijn. 

Na je aanmelding ontvang je uiterlijk binnen twee werkdagen je contract en we brengen geen extra kosten in rekening.

Indien je een energiecontract afsluit voor een leegstaande woning, is het mogelijk om daar in overleg een leegstandstarief voor af te spreken. Het vertrekpunt voor het termijnbedrag is het historisch verbruik, het Standaard Jaarverbruik (SJV) en er geldt een minimumbedrag van € 25,-.

Klik op deze link om aan te melden voor een leegstaande woning.

Uitzonderlijk maar kan. Je hebt waarschijnlijk (veel) zonnepanelen op eigen dak liggen en levert veel stroom terug aan het elektriciteitsnetwerk. Je ontvangt een vergoeding voor deze stroom en zodoende krijg je geld terug. Het bedrag in euro’s is zodoende negatief, je krijgt geld terug.

Soms bieden we nieuwe klanten een welkomstkorting aan. Bij het aanmelden via de website kun je kiezen om gebruik te maken van deze welkomstkorting. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van de actie om zelf op te wekken met panelen uit onze parken. De opbrengst van de panelen wordt elk jaar weer verrekend op je energierekening. Meer over het financiële voordeel hiervan vind je op de pagina Zelf opwekken. 

Wanneer je recht hebt op een welkomstkorting, is deze (nog) niet verwerkt in je maandelijkse termijnbedrag. De welkomstkorting ontvang je namelijk op je eerste jaarnota. 

Staat jouw slimme vraag er niet tussen?

Bel naar 085 - 30 32 652 op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur

Stuur ons een e-mail en we beantwoorden je e-mail uiterlijk de volgende werkdag

Chat met ons op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur