Stijgende energieprijzen, compensatie van de overheid: alle maatregelen op een rij

De energieprijzen gaan door het dak. Logisch als je vragen hebt over de onzekere situatie op de energiemarkt en wat de hoge energieprijzen of de energiecompensatie voor jouw energiecontract betekenen. We helpen je graag. Op deze pagina vind je meer informatie en veelgestelde vragen (en antwoorden).
 

€ 190 energiecompensatie in november en december

Om huishoudens begin deze winter al te helpen, ontvangen zij en andere kleinverbruikers in november en december een tijdelijke overheidskorting op de energierekening van € 190 per maand.

Deze compensatie geldt voor klanten met een elektriciteitsaansluiting met een woonfunctie. Je hoeft hier niets voor te doen. Zodra de overheid het bedrag uitkeert aan Vrijopnaam, zorgen wij dat het bedrag op je bankrekening wordt bijgeschreven. Je ontvangt dit bedrag apart van de incasso van het maandelijkse termijnbedrag en ongeacht de hoogte van dit termijnbedrag. Wij streven ernaar de bedragen rond 25 november en 25 december over te kunnen maken, zodat je de energiecompensatie ontvangt voordat het termijnbedrag van Vrijopnaam wordt afgeschreven. ­

Wanneer je een betalingsachterstand hebt, verrekent Vrijopnaam het gecompenseerde bedrag (deels) met het bedrag dat je nog verschuldigd bent.

  

Het prijsplafond 

Vanaf 1 januari heeft de overheid plannen voor een prijsplafond. Je betaalt dan een maximale prijs voor stroom en gas tot een bepaald verbruik. Voor stroom betaal je maximaal € 0,40 per kWh bij een verbruik tot 2.900 kWh per jaar. De maximale prijs voor gas is € 1,45 per m3, bij een jaarverbruik tot 1.200 m3. Het prijsplafond is nog niet definitief en wordt nog besproken in de Tweede Kamer. Zodra we meer duidelijkheid hebben informeren hierover op onze website en per e-mail.

  

Wat kun je het beste doen?

Door de veranderende energieprijzen en volatiliteit op de inkoopmarkten, is het lastig om een goed advies te geven. Natuurlijk is het slim om (als dat kan) zo veel mogelijk energie te besparen. Wat je niet opmaakt hoef je immers niet te kopen. We hebben een aantal bespaartips voor je verzameld in dit bespaarblog. Milieu Centraal heeft daarnaast veel praktische en snelle bespaartips.

Wat je het beste kunt doen, hangt ook af van het energiecontract. Heb je een contract met vaste tarieven, dan zit je goed. Loopt dat contract af, dan ga je automatisch over naar een variabel maandtarief. Op dat moment, of wanneer je nu al een maandtarief hebt, kunnen we geen verlengingsaanbod doen voor vaste tarieven. Je tarieven vind je altijd (dertig dagen voor de start van de nieuwe maand) in de Vrijopnaam-app.

Antwoord op de meest gestelde slimme vragen

Bekijk alle slimme vragen

Alle huishoudens met een kleinverbruikersaansluiting met een woonfunctie hebben recht op de compensatie. Grootverbruikersaansluitingen en aansluitingen zonder woonfunctie (zoals garageboxen, volkstuinen, schuren en trappenhuizen) hebben geen recht op de vergoeding.

Wanneer je een betalingsachterstand hebt en/of een betalingsregeling hebt lopen, verrekent Vrijopnaam het gecompenseerde bedrag (deels) met het bedrag dat je nog verschuldigd bent. Deze situaties worden individueel beoordeeld en indien nodig nemen we contact met je op.

Ja, de energiecompensatie staat los van je maandelijkse termijnbedrag. Je ontvangt in november en december dus € 190,- ter compensatie, wanneer je een elektriciteitsaansluiting hebt in een gebouw met een woonfunctie.

Wanneer je op de eerste dag van de maand november of december aangesloten bent via Vrijopnaam, heb je die maand recht op de compensatie. Elke energieleverancier in Nederland hanteert hierin dezelfde methode. Stap je bijvoorbeeld op 23 november over van Vrijopnaam naar een andere leverancier? Dan ontvang je voor november de compensatie van € 190 van Vrijopnaam rond 25 november op je bankrekening. Je ontvangt de compensatie voor december via je nieuwe leverancier.

Andersom geldt hetzelfde. Bijvoorbeeld: start jouw energiecontract bij Vrijopnaam op 5 november 2022? Je ontvangt de compensatie voor november dan via de oude energieleverancier. De compensatie voor december ontvang je via Vrijopnaam.

Voor het toekennen van de compensatie wordt gekeken naar de primaire EAN-aansluiting. Heb je op de eerste dag van de maand een contract bij Vrijopnaam voor een aansluiting op adres X, dan ontvang je voor dat adres de compensatie. Het kan voorkomen dat tijdelijk twee contracten lopen rondom een verhuizing. Het kan dus zijn dat je voor twee adressen compensatie ontvangt.

Door de stijgende tarieven is de kans groot dat je termijnbedrag niet meer toereikend is. Ook wanneer je energiebesparende maatregelen getroffen hebt. In Mijn Vrijopnaam (web-app) kun je het verbruik volgen. Via de ‘Jaarcheck’ bekijk je wat je maandelijkse kosten zijn. Meer opgemaakt? Stel tijdig het termijnbedrag bij. Je kunt dit later weer verlagen, wanneer de tarieven dalen en/of wanneer je minder energie hebt verbruikt dan vooraf ingeschat.

Sinds oktober 2022 zien we een enorme stijging van de stroom- en gasprijs ten opzichte van deze zomer, het derde kwartaal. Door de volatiliteit (beweeglijkheid) en mate van schommelingen op de energiemarkten is het risico om volumes voor een langere periode in te kopen te groot geworden. Om dichter op de markt te zitten en risico's beheersbaar te houden, hanteren we vanaf oktober maandtarieven.

30 dagen voor de start van een nieuwe maand publiceren we de tarieven in de Vrijopnaam-app ('Mijn Vrijopnaam' omgeving). De meest actuele tarieven vind je altijd in deze web-app. Ga daarvoor in het menu (rechtsboven) naar 'contractgegevens'.

Jouw actuele tarief vind je altijd in de Vrijopnaam-app. Login en ga via het menu (rechtsboven) naar 'contractgegevens'. Hier vind je de actuele (en vorige) tariefbladen.

Nog geen klant? Onderaan de pagina vind je een overzicht van onze tarieven voor stroom en gas.

De Vrijopnaam-app is beschikbaar als webapp. Een nieuwe technologie, waarbij je een snelkoppeling maakt naar de Vrijopnaam-app op het startscherm van je telefoon, tablet of computer. In twee stappen:


  1. typ vrijopnaam.app in je browser

  2. zet op je beginscherm en klaar ben je.

Voor iOs:

How to - snelkoppeling Vrijopnaam-app op iOs apparaat zetten

Voor Android:

How to - snelkoppeling Vrijopnaam-app voor Android appartaat

Bij een vast contract veranderen je tarieven niet tot dit contract afloopt. Daarna ga je automatisch naar een variabel maandtarief. Dertig dagen voor de start van deze maand publiceren we de tarieven in de Vrijopnaam-app. Je vindt de tarieven in het menu (rechtsboven) onder ‘contractgegevens’.

Door de volatiliteit (beweeglijkheid) en mate van schommelingen op de energiemarkten is het risico om volumes voor een langere periode in te kopen te groot geworden. Het is op dit moment niet mogelijk om tarieven voor langere periode af te sluiten.

Vrijopnaam volgt vanzelfsprekend de aangepaste regelgeving. Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de te volgen methode. De minister is alleen helder over het salderen op jaarbasis. Die duidelijkheid is er nog niet met betrekking tot de verrekening en facturering bij variabele (uur)contracten van het overgebleven saldo aan afgenomen elektriciteit. Zodra het ministerie van EZK de aangepaste regelgeving definitief en volledig heeft gepubliceerd en deze is geaccordeerd in de Tweede Kamer wordt de jaarnota van klanten waar nodig aangepast. De verwachting is dat begin december (via een Nota van Wijziging) de regelgeving wordt aangepast. We zullen alle klanten die stroom in het net invoeden hierover tegen die tijd een e-mail sturen.

De energieprijzen gaan door het dak en de energiemarkt kent momenteel uitzonderlijke omstandigheden. De situatie in Oekraïne heeft veel impact op de groothandelsprijzen van energie. Daarnaast hebben de uitval van meerdere kerncentrales in Frankrijk een negatief gevolg voor de energieprijs. Dit alles zorgt voor een verdere stijging van de inkoopprijzen voor stroom en gas. Ook Vrijopnaam heeft hiermee te maken, aangezien zonnestroom niet elk moment van de dag beschikbaar is.

Via de Vrijopnaam-app heb je op uur-, dag-, maand- en jaarbasis inzicht in je stroom- en gasverbruik. Je ziet je sluipverbruik of wanneer je vergeten bent de verwarming uit te zetten. Werkelijk inzicht in je energieverbruik maakt je bewust wat je doet en hoe je kan besparen.

Kijk ook eens op de website van Milieu Centraal voor nuttige bespaartips, of lees het blog met bespaartips.

De mate waarin de energieprijzen nu in korte tijd zijn gestegen is uitzonderlijk. We zien een ruime verdubbeling van de stroom- én gasprijs dit najaar ten opzichte van de tarieven van deze zomer (kwartaal 3).

Dertig dagen voor de start van een nieuwe maand publiceren we de tarieven in de Vrijopnaam-app ('Mijn Vrijopnaam' omgeving). De meest actuele tarieven vind je altijd in deze web-app. Ga daarvoor in het menu (rechtsboven) naar 'contractgegevens'.


In onderstaande afbeelding zie je de ontwikkeling van de gas- en stroomprijzen op energiemarkten.

De prijs voor stroom is de afgelopen maanden ook enorm gestegen. Wat is er aan de hand? Allereerst is de oorlog in Oekraïne een belangrijke oorzaak. Aangezien gascentrales gebruikt worden om stroom te maken, gaat ook de stroomprijs omhoog. Vanwege onderhoud aan centrales in Frankrijk is er schaarste in dit land. Dat heeft een negatieve invloed op de prijs.

Dit alles zorgt voor een ongekende stijging van de inkoopprijzen voor stroom (en gas). Ook Vrijopnaam heeft hiermee te maken, omdat zonnestroom niet elk moment van dag opgewekt kan worden. Dat je 100% zonnestroom krijgt zegt iets over de herkomst, niet over de prijs. Het is nu eenmaal zo dat de markt de prijs bepaalt. Er zit een verschil tussen opwek en verbruik. Bijvoorbeeld in de nacht wordt geen zonnestroom opgewekt terwijl je het wel verbruikt.

De stroom die uit het stopcontact komt is voor iedereen gelijk (verbruik). Wij garanderen dat de hoeveelheid stroom die onze klanten verbruiken ook door ons wordt opgewekt in zonneparken in Nederland (opwek).

De overheid heeft dit jaar maatregelen genomen om tegemoet te komen in de energiekosten per huishouden. Een huishouden met een gemiddeld gas- en stroomverbruik betaalt hierdoor jaarlijks ongeveer € 420,- euro minder aan belasting dit jaar. Deze tegemoetkoming geldt vanaf 1 januari 2022.

Het kan zijn dat je in aanmerking komt voor een extra energietoeslag. De voorwaarden verschillen per gemeente. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met je gemeente.

In november en december ontvangen huishoudens daarnaast € 190,- aan energiecompensatie. Vanaf 2023 worden de energiekosten op een andere manier gecompenseerd. Naar verwachting wordt vanaf januari volgend jaar een prijsplafond ingevoerd. Je betaalt dan een maximumprijs voor een jaarlijks energieverbruik tot 2.900 kWh stroom en 1.200 m3. Het prijsplafond is nog niet definitief en wordt nog besproken in de Tweede Kamer. Zodra we meer duidelijkheid hebben informeren hierover op onze website en per e-mail.

Je betaalt uiteindelijk voor wat je opmaakt. Op de eerste plaats loont het daarom om zo veel mogelijk energie te besparen. Dat zorgt voor een demping van de kosten.

Je kunt in de Vrijopnaam-app volgen wat je verbruikskosten per maand zijn. Heb je afgelopen maand minder opgemaakt? Dan kun je het termijnbedrag verlagen. Houd je verbruik dus goed in de gaten.

Verwacht je een betalingsprobleem? Neem contact met ons op. Daarnaast is het verstandig om contact op te nemen met je gemeente. Zij hebben budgetcoaches die je kunnen helpen met je financiën.

Een aantal andere (aanvullende) mogelijkheden:

  • Krijg advies via Geldfit n.a.v. een korte test
  • Bel de Nederlandse Schuldhulproute (0800-8115). Ze verwijzen je door naar passende hulp en bieden een luisterend oor
  • Misschien kom je in aanmerking voor schuldhulpverlening. Op deze website van het juridisch loket vind je meer informatie.

Bellen naar 085-30 32 652 kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Mailen kan altijd!