In Nederland wekken steeds meer huishoudens zelf stroom op met zonnepanelen. Dit is mooi, want meer zonnestroom betekent minder fossiele brandstoffen. En dat is wat we willen! Toch brengt deze transitie uitdagingen met zich mee en betalen huishoudens met zonnepanelen voor het terugleveren van zonnestroom.

Terugleverkosten zijn kosten die de energieleverancier rekent als je stroom teruglevert aan het net. Op deze pagina leggen we uit wat terugleverkosten zijn, waarom ze bestaan en hoe Vrijopnaam hiermee omgaat. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

 

Wat zijn terugleverkosten?

Terugleverkosten zijn kosten die je betaalt wanneer je stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet. Dat is de stroom die je opwekt met zonnepanelen en niet direct gebruikt. Het net raakt steeds voller, waardoor het verwerken van teruggeleverde stroom extra kosten met zich meebrengt voor energieleveranciers.

Deze kosten zijn geïntroduceerd om de onbalanskosten en profielkosten te dekken die ontstaan door de variabele en lastig voorspelbare productie van zonne-energie. Voorheen werden deze kosten verdeeld over alle klanten en verwerkt in de stroomprijs. Tegenwoordig kiezen steeds meer leveranciers ervoor deze kosten gericht bij zonnepaneeleigenaren in rekening te brengen.

 

Wanneer betaal je terugleverkosten? 

Je betaalt terugleverkosten als:

  • je zonnepanelen hebt
  • je stroom teruglevert aan het net
  • je energieleverancier hiervoor kosten rekent

Lever je geen stroom terug? Dan betaal je ook geen terugleverkosten. 
Let op: wek je zonnestroom op met Panelenopnaam (in een zonnepark van Vrijopnaam)?
Dan betaal je geen terugleverkosten!

Waarom terugleverkosten?

De toename van zonne-energie zorgt ervoor dat het aanbod van stroom op zonnige dagen het verbruik kan overstijgen, wat zorgt voor een overschot op het net. Dit maakt het voor energieleveranciers lastiger vraag en aanbod in balans te houden, wat resulteert in extra kosten. 

Om deze kosten eerlijker te verdelen, brengen leveranciers terugleverkosten in rekening bij klanten die stroom aan het net terugleveren. Dit betekent dus dat alleen huishoudens met zonnepanelen rekening moeten houden met het betalen voor terugleveren van stroom. 

    

Hoe gaat Vrijopnaam om met terugleverkosten?

Wij vinden het niet eerlijk deze sterk groeiende kostenpost over al onze klanten - inclusief huishoudens zónder zonnepanelen - te verdelen. Daarom rekent Vrijopnaam terugleverkosten voor zonnepaneeleigenaren. Hierdoor daalden de stroomprijzen voor alle klanten van Vrijopnaam. 

De terugleverkosten per kilowattuur (kWh) zijn te vinden op het tariefblad (voor klanten in de Vrijopnaam-app).

Huishoudens die geen stroom terugleveren betalen logischerwijs ook geen terugleverkosten. De terugleverkosten gelden niet voor een Paneelopnaam.

      

Hoe voorkom je terugleverkosten?

Je kunt terugleverkosten voorkomen door:

  • je opgewekte stroom zo veel mogelijk zelf te gebruiken
  • geen stroom terug te leveren aan het net
  • te kiezen voor een oplossing waarbij salderen en teruglevering geen rol spelen

Met Panelenopnaam wek je stroom op zonder de nadelen van terugleveren.

Wat is een terugleververgoeding? 

De meeste mensen met zonnepanelen op eigen dak verbruiken hun opgewekte stroom zelf. Maar in sommige gevallen lever je meer stroom terug dan je verbruikt. Voor deze extra teruggeleverde stroom ontvang je een terugleververgoeding.

Je vindt de hoogte van de terugleververgoeding per kWh maandelijks op je tarievenblad in de Vrijopnaam-(web)app.

Terugleververgoeding vs. terugleverkosten 

Veel mensen halen deze twee begrippen door elkaar.

  • Terugleververgoeding: het bedrag dat je krijgt voor stroom die je teruglevert
  • Terugleverkosten: kosten die leveranciers rekenen voor het terugleveren

Je vindt de terugleververgoeding én -kosten op het tariefblad in de Vrijopnaam-app. 

  

Blijven mijn zonnepanelen nog rendabel?

Het voordeel van zonnepanelen op het eigen dak kan door terugleverkosten wat afnemen. Toch blijven zonnepanelen een slimme keuze. Ook met de afschaffing van de salderingsregeling vanaf 2027 blijft zelf opgewekte stroom waardevol.

De stroom die je direct gebruikt, hoef je niet af te nemen van het net. Daardoor betaal je minder voor stroom en energiebelasting. Hoe meer je je eigen opwek meteen gebruikt, hoe groter het voordeel.

Zonnepanelen gaan bovendien lang mee, vaak 25 jaar of langer. Dat betekent dat je nog jarenlang profiteert van zelf opgewekte stroom. Door slim om te gaan met je energieverbruik haal je zowel op korte als lange termijn voordeel en draag je tegelijk bij aan een duurzamer energiesysteem.

 

 

Meer weten?

Bekijk de veelgestelde vragen over terugleverkosten hieronder. Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op. Ons klantteam is op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur bereikbaar via 085 - 30 32 652 of klantteam@vrijopnaam.nl. 

Wil je geen gedoe met terugleverkosten of salderen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van zelf opwekken in een zonnepark van Vrijopnaam.  

Slimme vragen over de terugleveringskosten

Bekijk alle slimme vragen

De tarieven kan je het beste vergelijken door naar de kale leveringstarieven te kijken. Dat zijn de prijzen die je betaalt per kWh stroom of m3 gas zonder overheidsheffingen en energiebelasting. Jouw actuele tarief vind je altijd in de Vrijopnaam-app. De andere onderdelen van je energierekening zijn vastgesteld door de overheid en de netbeheerder en zijn dus bij elke energieleverancier hetzelfde.

Nog geen klant? Onderaan de pagina vind je een overzicht van onze tarieven voor stroom en gas.

Ja. Wek je jaarlijks met eigen zonnepanelen thuis meer zonnestroom op dan je verbruikt dat jaar? Dan ontvang je hiervoor een terugleververgoeding. Energiebelasting en de btw hierover worden op jaarbasis gesaldeerd.

De actuele tarieven en terugleververgoeding vind je in de Vrijopnaam-app ('Mijn Vrijopnaam' omgeving). Ga daarvoor in het menu (rechtsboven) naar 'contractgegevens'.

De terugleverkosten gelden vanaf 1 januari 2024 voor klanten van Vrijopnaam die stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet met een kleinverbruikersaansluiting.

Klanten die geen stroom terugleveren via een kleinverbruikersaansluiting betalen geen vaste terugleveringskosten. De vaste terugleveringskosten gelden niet voor een Paneelopnaam.

Je zonnepanelen zijn een goede en duurzame investering. Je neemt minder energie af, omdat je een deel zelf gelijktijdig opwekt. Daarnaast draag je bij aan de energietransitie.

Het financiële voordeel van je zonnepanelen op eigen dak neemt iets af, maar de investering blijft in termen van rendement en terugverdientijd meer dan aantrekkelijk: je ontvangt een vergoeding voor je teruggeleverde stroom. Je saldeert de opgewekte stroom of je ontvangt een terugleververgoeding.

Het voordeel neemt af wanneer je de terugleverkosten aftrekt van je opbrengsten. Bijvoorbeeld: je wekt 2.500 kWh op en verbruikt 2.000 kWh.

Opbrengst


€ 587

Saldering 2.000 kWh x stroomtarief
Teruglevering 500 Kwh x 0,134

€ 520
€ 67


Vaste terugleveringskosten

€ 380 -

€ 0,152 per kWh x 2.500 kWh

€ 380


Voordeel per jaar€ 207

Dit voorbeeld is gebaseerd op de berekening van de terugleverkosten in 2025 (per kWh). In deze berekening zijn tarieven van December 2025 gebruikt, actuele tarieven kunnen afwijken. Je kunt jouw terugleverkosten vinden op je tarievenblad in de Vrijopnaam-app.

Meer informatie over terugleverkosten vind je op www.vrijopnaam.nl/terugleverkosten.

Terugleverkosten zijn de kosten voor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet.

Vanaf 1 januari 2025 worden de kosten per teruggeleverde kWh berekend. De terugleverkosten zijn verwerkt in het maandelijkse termijnbedrag en te vinden op het tariefblad in de Vrijopnaam-app. Meer informatie vind je op www.vrijopnaam.nl/terugleverkosten.

Klanten zonder teruglevering via een kleinverbruikersaansluiting betalen geen terugleverkosten. Ook voor een Paneelopnaam gelden deze kosten niet.

Wanneer je zelf meer stroom opwekt met zonnepanelen op je dak dan je op dat moment nodig hebt in huis, lever je de overtollige stroom terug aan het net. Dit noemen we teruglevering.

Bellen naar 085-30 32 652 kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Mailen kan altijd!